Jeg tror godt at kunne sige, at næsten hver eneste af ovennævnte ankertyper har foretaget en test for at sandsynliggøre at netop deres anker er det bedste på markedet.
Dog findes der test foretaget fra flere bådmagasiner rundt om i verden, som har væet rimeligt objektive og professionelt udført.
Disse test er som regel udført for forskellige længder kæde i forhold til en given dybde, altså i forholdet 3:1m 5:1 eller 7:1 og træk i forskellige retninger, svarende til at båden over dagen/natten bevæger sig rundt efter vindretningen.
Der ud over omfatter en god test også forskellige bundtyper og et stort antal træk.
Type | Vægt | Holdekraft ved træk i én retning (kg) | | |
| kg | 5:1 (fire forskellige trækretninger) | 3:1 | |
CQR | 17.2 | 200 | 200 | 800 | 100 | – | |
Fortress | 10.0 | 2500 | 2500+ | 2500+ | 750 | 2250 | |
Delta | 16.3 | 1500 | 1750 | 2500+ | 350 | 600 | |
Bruce | 16.3 | 200 | 200 | 250 | 200 | – | |
Rocna | 14.5 | 2500+ | 2500+ | 1300 | 750 | – | |
+ ankeret slap ikke ved den trækkraft, der var til rådighed under testen |
Som det fremgår af ovenstående skema er holdekraften meget forskellig og spørgsmålet er vel rimeligt så at stille om hvor meget holdekraft behøver jeg i praksis.
Den største påvirkning på båden er oftest vindpåvirkningen, altså den vindkraft som vinden påvirker bådens konstruktion over vandlinjen og som vokser med kvadratet på hastigheden.
I praksis svinger vinden op til 30 grader i forhold til vindøjet og derfor vil vindkraften under disse forhold været endnu større.
Det antages at denne også kaldes den dynamiske kraft under disse udsving ved 10 m/sec er ca. 150 kg og ved 20 m/sec er kraften omkring 650 kg.
Med dette som udgangspunkt vil alle ovennævnte ankertyper således være OK ved en god bund og om der ellers er opankeret korrekt under normale danske sommerforhold, men om vinden tiltager kraftig er sagen en ganske anden.
Længden af linen, hvad enten det er kæde eller tovværk skal gerne være stor, altså typisk mere end forholdet 3:1 for kæde og som gerne skulle betyde at den forreste del af kæden (forfanget) ligger parallelt med havbunden. Nogle gange kan det være en god ide at føre et lod på mellem 5-10 kg eller lignende et godt stykke ned af ankerlinjen for derved at holde på denne stilling af kæden i forhold til bunden.