Olieskift

olieskift

OLIESKIFT PÅ BÅDMOTOREN

Skift motorolien inden båden kommer på land for vinteren.
Den gamle olie indeholder svovl og andre skadelige ikke forbrændte produkter og som kan påvirke motorens ædle indvendige dele.
Når den nye olie kommer på indeholder denne olie antikorrosiosbeskyttende aditiver, men husk at disse additiver forsvinder kort efter at motoren igen opstartes – så undgå dette og om muligt at tørne motoren efterfølgende med håndkraft for at den nu beskyttende olie kan fordeles i motorens smørresystem.
Det er lettere at skifte olie nu, inden båden skal på land. Man kan hurtigt varme motoren op medens båden er i vandet og suge olien op med en oliesugepumpe.

Sådan gør du:

  • Lad motoren varme op til drift temperatur.

  • Stop motoren, løft oliepinden op, tør den af og læg den et fornuftigt sted.

  • Drej oliefilteret af og vær opmærksom på at pakningen også skal af – læg filteret i en plastikpose.
    Kan du ikke dreje oliefiltret af med hånden bruges en oliefiltertang og hvis dette ikke haves, kan du trykke en syl/tynd skruetrækker gennem filteret og dreje det af ved hjælp af skruetrækkeren.
    Nogle filtre er monteret på siden af motoren
    og som altid betyder olie ned af motorblokket. Metoden med skruetrækkeren kan gør forskellen.

  • Kom lidt olie på begge sider af den nye pakning, sæt den på plads på det nye filter, og skru det på motoren -spændes kun fast med hånden.

  • Sug olien op af motoren gennem oliepindshullet og hæld den over i dunken. Olien kan være meget varm og dunken skal kunne klare varmen.

  • Hæld ny olie på motoren, tjek oliestanden med oliepinden, der her efter sættes på plads i motoren.

  • Med oliepinden på plads og påfyldnings dækslet på, startes motoren og kun i kortest mulige tid for ikke at brænde de korrosionsbeskyttende additiver af.
    Kontroller om oliefilteret er tæt. Hvis ikke kontrolleres om pakningen sidder i sin rigtige position og om OK kan du efterspænde filteret forsigtigt.

Værktøjer til olieudskifting er mange.

  1. Den bedste fra aftapningsskruen i bundkarret, men som i 99% af bådene ikke er muligt.

  2. Den billige lille håndpumpe af messing.

  3. Motorens egen fast monterede håndpumpe.

  4. En transportabel vakuumsugebeholder, som er vældig praktisk.

  5. Den som de travle mekanikere normalt bruger. En dunk påmonteret en oliesugepumpe. Velegnet til store mængder olie.