Materialevalg og samlinger

FITTINGS
Desværre var der nogle importører der for en del år siden købte noget såkaldt messingfittings fra Italien, hvor indholdet af zink var for højt og som måske naturligt nok betød at mange udskiftede deres skroggennemføringer unødigt.
Der blev lagt stor fokus på materialet i disse skroggennemføringer og mange vendte sig mod bronzegennemføringer som være det eneste rigtige produkt til brug her hjemme i Danmark.

I dag har vi fire forskellige materialer at vælge i mellem:

  1. Den tidligere mest almindelige messinglegering i dag kaldt sømetal, men med styr på den metalliske sammensætning og udstedelse af et certifikat for godkendelse til bådindustrien.

  2. Det i gamle dage langt mere almindelige bronze, hvor zinkindholdet var lille og kobber indgik med større andel end gældende for en messinglegering.

  3. Rustfri stål, som egentlig mange troede at dette materiale var helt sikkert at bruge.

  4. Skroggennemføringer som var udført i en slags specielt plastik også kaldes komposit og som ingen problemer havde med galvanisk tæring.

Sømetal.
Sømetal eller marinemessing er en speciel legering, brugt til fittings i både. Ligger båden i vandet i længere perioder, er det vigtigt at sikre sig en god kvalitet.
I praksis ser vi ikke de store problemer i Danmark med messing fittings.
Man skal dog sikre sig at det er en god legering, da messing kommer i mange afskygninger.

Bronze.
Fra det Italienske firma Guidi sælges en legering som CuZn40Pb2.
Denne legering har den rigtige fordeling af de forskellige metaller og har været solgt i Europa i generationer.

Rustfri stål.
Alle sejlere kender fordelene med rustfri stål og hvad vil så være mere oplagt end netop også at bruge rustfri stål som skroggennemføringer.
Rustfri stål er bare ikke et entydigt produkt men optræder også i forskellige legeringer og som mange allerede har erfaret også er meget følsomme for galvanisk tæring.
Beslutter man sig for rustfri stål er det absolut et krav at samtlige gennemføringer udskiftes til rustfri stål og ventil og slangestuds ligeledes holdes i dette materiale.

Komposit (plastik).
Komposit er et nyt materiale og med en relativ stor mekanisk styrke og er om nogen helt fri for problemet med galvanisk tæring. Problemet er nok i dag at det ikke føres i alle dimensioner og fylder fysisk meget og ej heller ligger i den billige ende sammenlignet specielt med sømetal.

Der er mange holdninger til hvilken type fittings der er korrekt.
Jeg selv anbefaler bronze eller komposit fittings, da disse ikke bliver angrebet i samme grad som messing eller rustfrie fittings. Ofte er det dog prisen kontra sikkerheden som bliver afgørende for valget af materialet, når der skal udskiftes gennemføringer og søventiler eller andre installationer under vand.
Udfordringen vi har til søs er korrosion og galvanisk tæring. Vi kan ikke altid se om en skroggennemføring er angrebet, før det er for sent. Derfor er det enormt vigtigt at man ikke blander, da det altid er den svageste fitting som bliver angrebet.
Det kan være meget svært at se om en eventuelt skroggennemføringer eller ventil er tjenlig til udskiftning. Er du i tvivl – så udskift.
Har man derfor en søventil hvor skroggennemføringen er i bronze efterfulgt af en messing

STØRRELSE PÅ FITTINGS

Skal man i gang med at skifte fittings bør man tage et helt system af gangen.
Dermed sikrer man at det er ens legeringer og sandsynligvis også ens tæring.
Når man skal måle hvilket gevind størrelse der er på din båd så start med at kigge på ventilen, da størrelsen her oftest er vist på ventilen og altid i tommer.
En skroggennemføring som passer i en 1” ventil er altså en 1” skroggennemføring.

Ønsker du oplysninger om at skifte en skroggennemføring kan nedenstående link
til Dansk Sejlunions hjemmeside ikke beskrive det meget bedre, så derfor denne henvisning.