Valg af bundmaling

Hvilken bundmaling skal jeg købe til min båd ?
I første omgang skal du forsætte med den som enten du selv eller den tidligere ejer har været tilfreds med at bruge. Husk at noter bundmalingstype i evt. logbogen.
Bundmalingstype afhænger af bådens materiale, jern, glasfiber eller en træ/plywood båd.
Her efter om det er en hurtigsejlende motorbåd eller om du er tur- eller kapsejler.
Bundmalingstyperne er opdelt i hårde og selvpolerende typer og mere eller mindre giftige.
Så valget er stort men du har IKKE frie valgmuligheder, selv inden for den samme malingstype.
Du kan ofte overmale en hård type med en selvpolerende, men ikke omvendt og en specialtype som VC17 kræver oftest og anbefalelsesværdigt, at den gamle bundmaling helt skal fjernes eller til nød isoleres.

Glasfiberbåden.
En motorbåd der sejler typisk mere end 20 knob skal behandles med en hård type ofte kaldt Hard Racing.
Alle andre motorbåde og sejlbåde kan med fordel anvende de selvpolerende typer, men påsmøre et passende tykt lag, således at den ”brugte” mængde maling stadig vil virke gennem hele sejlersæsonen.
HUSK at slides den selvpolerende maling af helt ind til den underliggende primer, SKAL denne primer igen påsmøres og den nye bundmaling relativt kort efter, hvor primeren stadig er nappe-tør.
Alternativ 1 til den selvpolerende maling kan være VC17 som er en teflonbasseret maling, meget tynd og tilsat kobberpulver, men kan i praksis kun påføres over en primer, som her godt må være hærdet endeligt op.

Alternativ 2 kan anvendes, det som meget forvirrende kaldes en blød malingstype, som egentig er lavet til træbåde, eksempelvis fra Hempel kaldt Bravo.
Denne maling SKAL søsættes inden 7 dage og kan oversmøres andre typer (minus VC17) men ikke igen overmales af disse andre type malinger.
Så har du først valgt denne bløde malingstype skal du fortsætte med den.

Træbåden.
Igen som for glasfiber skal du bruge typen Hard Racing ved hastigheder over 20 knob og ellers den (alternativ 2) nævnte malingstype.
I de senere år er mange sejlere gået væk fra denne malingstype og bruger de samme selvpolerende malingstyper som til glasfiberbåden, dog ikke VC17.
Både lavet i plywood, krydsfiner, har flere muligheder, fordi det må antages at dens blywood del er behandlet korrekt, nemlig godt beskyttet med flere lag expo

Stålbåden.
Sædvanligvis anvendes de selvpolerende bundmalinger til stålbåden.
Bemærk at for stålbåde er det meget vigtigt at den underliggende primer er intakt, således at jernet er isoleret fra bundmalingen. Husk at efterse zinkanoder og de må IKKE overmales.

 

Alu-båden.
Her skal du passe meget på. Din bundmaling må ikke indeholde kobber i hverken den ene eller anden form. Bundlingen skal være af samme type som til et alu-drev, eksempelvis som Hempels Alusafe.

I øvrigt mindst de samme forsigtighedsregler som for en stålbåd.
HUSK har du jord i din 230V el-tilslutning fra broens el-stander at sikre at installationen ombord er tilsluttet korrekt for at undgå meget alvorlige tæringsskader på bådens skrog.

Lidt mere generelle oplysninger om bådens bundmalinger.
Langt de fleste bundmalinger kan stå på land i længere tid uden nedbrydning af sin beskyttelse over for begroning.
Dette betyder i praksis, at du kan male bunden allerede om efteråret, når båden er kommet på land for vinteren.
Da bundmaling helst skal have minimum 18 grader for at blive optimalt påført, kan det ofte være svært at finde en god dag i foråret.
HUSK i det tidlige forår at afvente, at også bådens skrog er kommet op i temperatur og at det ikke bare er luftens temperatur.
Om du som kontrol kigger ned langs skroget, kan du måske se at luftens vanddampe er fortættet langs den det kolde skrog og i særdeleshed langs den endnu koldere jern eller blykøl.
Så afvendt at også båden er kommet op i temperatur til eventuelt hen over middag.
Kontroller den gamle bundmaling og dette gøres bedst umiddelbart efter båden er kommet på land for eventuelle små buler/blærer lige under bundmalingen.
Disse små buler kan være en begyndende osmose eller bare noget så uskyldigt som lidt fugt der ligger bag dem, evt. fra en tidligere påføring.