Styringer

Styresystemer i både er virkeligt et varieret system og hvor der er og har været mange løsningsmodeller gennem tiderne og lad mig tage udgangspunkt i en tidslinje startende fra vores stolte vikingeskibe.

Styreåren.

Ordet styrbord har sit udtryk fra vikingeskibets brug af en styreårer, som rorsmanden stod med på skibets højre side, altså til styrbord. Dette kan vel ikke være mere simpelt.

Rorpinden.
Denne konstruktion er vel næsten lige så simpel som styreåren, men hvor styreåren her var spændt fast på skibets hæk, hvor på roret var ophængt.

Wire trækket.
Se nu blev det luksusløs med styringen.
Et ror var stadig måske ophængt på hækkens agterspejl eller mere avanceret under agterdækket og med en påsat kvadrant, – en jernplade eller arm.
Denne jernplade blev påsat en wire og som føres ud til borde (under dækket) og videre langs siden af båden og endelig til enden af en cykelkæde, som kørte rundt om et tandjul forbundet til skibets rat.
Det samme system i skibets anden side og så var systemet forbundet.
Et selv i dag stadig udbredt styresystem og med fordele som er unikke, især for den sejler som vil have mindst mulig modstand under rorets bevægelser.

Teleflex.
Det blev navnet Teleflex der blev synonymet for dette styresystem, som både kunne optage træk og trykstyrke samtidigt i et og samme kabel. Ikke mindre end en revolution.

Styrestænger.
Motiva både anvendte dette styresystem og bestod af et (eller flere) rat sat i forbindelse med et snekkedrev og videre over nogle lange stænger fra styrepladsen ned til roret.

JEFA Marine har også taget dette system til sig i deres verdenskendte konsolstyringer til mange sejlbåde verden over og er stadig et effektivt og moderne styresystem.

Hydraulisk styring.
Hydrauliske styresystemer er bestemt ikke et moderne system, men har sin oprindelse helt tilbage til 1922 hvor den første hydraulikpumpe blev udviklet.
Naturligvis var det et store erhvervsskibe som tog denne teknik til sig, da det havde vældig store kræfter og kunne i princippet bevæge hvad som helst, hvis ellers pumpe og flyttet væske blev afstemt.
I lystbådebranchen blev det motorbådene der først tog denne effektive og stabile styreform til sig og naturligvis anvender også i dag mange af de største sejlbåde et hydraulisk styresystem.

Et hydraulisk sysem består af tre sektioner.

  • Hydraulisk cylinder
    Det er det vigtigste element i et styresystem.
    Cylinderen er normalt dimensioneret korrekt af vores tekniske kontor afhængigt af skibenes egenskaber og specifikt afhængigt af det drejningsmoment, der udøves på roret, og forsøger også at imødekomme kundens krav både til dimensionerne og æstetikken.
    Cylinderen kan leveres med en passende styrestang til tilslutning til rorstammen.

  • Rorpumpe
    Den består af en pumpe med aksiale stempler, der trækker og skubber olien inde i det hydrauliske system, mens rorpumpen manøvreres med rattet.
    Den
    s rumfang bestemmer de samlede drejninger, som hjulet skal gøre for en komplet manøvre fra side til side.
    Pumpen er udstyret med en kontraventil, som ikke tillader roret at bevæge sig frit, altså er låst, når der ikke holdes på rattet.

  • Slanger og fittings.
    Slangen skal dimensioneres korrekt afhængigt af rorpumpens
    volumen, pumpekapacitet.
    Leveres normalt i dimensionerne
    5/16 ”og 3/8” standard fleksible slanger. Andre dimensioner kan naturligvis anvendes om det ønskes.
    Jeg anbefaler disse hydraulikslanger og kun på erhvervsskibe at bruge kobberrør eller rustfrie rørdimensioner.