Dine justeringsmuligheder

Dit storsejl justeres alt efter om hvor meget luft der er og hvilken komfort du ønsker.
Billedet til venstre viser sejlets hulning under let luft og giver derved båden stor trækkraft.
Billedet til højre er ved (for) meget luft og er derfor gjort fladere og twister, så luften falder ud i toppen.

Storsejlets dybeste sted skal ligge 40 til 45% fra masten.
Dette sejl har fået lagt trimstreger ind og giver derved bedre visning af sejlets krumning. En fluorescerende tape kan være god ved natsejlads.

Ticklers i agterliget viser om storsejlet har det rigtige ’twist’.

Vi du flade sejlet i mellemluft og fladt vand skal du bruge udhalet agter.
Påsætte målemærker og noter positionen i din logbog.
Cunningham er også en god måde at flade sejle på.
Endelig har du muligheden også at krumme masten ved at totte op hækstaget ved en brøkdelsrigget båd.

Cunningham-halet er et værktøj der ofte glemmes og er perfekt når opstramning af faldet ikke længere er nok.
Når vinden tiltager trækket storsejlets dybde (A) bagud og her kan du med et Cunningham hjælpe det tilbage igen.
I let vind og på læns skal cunningham-halet naturligvis være slækket.
Husk at når båden ligger i havn at have slækkede fald.

I frisk vind på fladt vand, hvor storsejlet skal flades, trækkes udhalet.
Faldet helt til mærke i top og måske lidt cunningham.
Hækstag sættes så masten bøjer og løjbommen slækkes mod læ, samtidigt med at skødet hales hårdt.
Bemærk at positionen på løjbommen er en slags speeder og kan også bruges til at twiste storsejlets kappe i toppen, så luften falder ud.

I let vind eller mellemluft og hvor båden “banker pæle” er det en god ide at hule dit storsejl.
Skødepunktet flyttes mod eller forbi midten og skødet slækkes til du opnår det ønskede twist i toppen.  Kig på dine tickles, hvor den øverste gerne må slå mod læ.

Skødevognens placering på din løjbom har stor betydning og er som bilens speeder. Der ud over er det et vigtigt redskab til at formindske bådens krængning og ideelt til at twiste toppen af sejlet. Sidstnævnte er vist ved B og hvor A viser en lukket kappe.
På kryds skal der trimmes meget med skødevognen. Kommer den for langt mod læ, kan kappen lukke som på eksempel A, hvis skødetrækket også er for hårdt.

Når du sejler læns eller med slække skøder skal kicking-strappen sættes for at trække bommen ned.
Bruges den ikke falder luften ud af sejlets top og giver derfor ingen fart i båden.

At rebe sit storsejl er ikke for tøsedrenge eller også er det for de mænd, som gerne fortsat vil have fornøjelsen at have sin kone eller elskede samlever om bord.
Som værende gift i mange år (og med den samme)  kan jeg kun anbefale, at bruge sine reb mest muligt, – hellere en gang for meget eller den ene og eneste gang for lidt.
Konen bruger ikke mange splitsekunder for at læse skippers bange blik under dårlige sejladsforhold og så kan denne tur desværre også blive den sidste tur (med konen).

Billeder og illustrationer venligst udlånt af JBH Sailing / North Sails.