Trim båden under sejl

Du har fået mast på og riggen er opspændt, som mastefabrikanten anbefaler eller som du nu bedst har en ide om er rigtigst – og det er der altid mange meninger omkring.
Det første handler om at afgøre om din båd er lugerig eller lægerig og hvor det typisk handler om at trimme båden så den er en lille smule lugerig, altså at den trække op mod vinden. 
Dette handler i store træk om mastehældning, opspænding af riggen, mastekrumning, alt for hule sejl eller bare for gamle sejl.
Lad os efterfølgende sætte fokus på det der ligger lige for, nemlig at bestemme størrelsen af hulningen og hvor den skal ligge.

Jeg er selv tursejler og derfor prioriterer jeg mest mulig komfort ombord, at båden ikke krænger for meget og et hult sejl har det med at holde på luften og derfor giver mere krængning end fremdrift i båden. Omvendt giver en krængning også en længere vandlinje og dermed større fart, så det handler i høj grad om at justere hulningen og dens placering og dermed at  finde den rigtige balance i båden.  Valget er dit.

Vælger du at lægge dybden tilbage i forsejlet giver det  lille indfaldsvinkel og dermed mindre styrevinkel.

Trækker du dybden frem i forsejlet giver dette en stor indgangsvinkel og dermed en stor styrevinkel.
Båden er lettere at styre efter i sø

Sidste illustration helt til højre viser dine mærker på forstag og forsejlet og gør det nemmere, at afgøre hvor hårdt du skal stramme fokkefaldet.

BRUG TICKLERS !
Ticklers er ikke til at undvære, de er billige (uldtråde), nemme at påsætte og giver dig den perfekte mulighed for at holde den rigtige højde til vinden.
På A står ticklers korrekt,
den luv løfter lidt.
På B sejles der lidt for højt,
luv ticklers blafrer opad.
På C sejles der for lavt og læ blafrer opad.
OGSÅ her igen, marker dine rebemærker på rullegenuaens underlig og tilsvarende, hvor genuavognen så i givet fald skal være.

Husk at skødevognen kan med fordel køres frem, når man ruller genuaen lidt ind for at mindske sejl i opfriskende vind.
Hvis man ikke kører skødevognen frem, når genuaen ”rebes”, vil sejlet blive for åbent i toppen og kan blafre i toppen.

Genuavognens placering er meget vigtig og som udgangspunkt skal skødetovværkets fortsatte linje ramme midt på forsejlet, også om dit forsejl bliver rullet ind.

FORSEJL TICKLERS
Hvis den øverste ticklers blafrer først, så skal man skøde frem på skødeskinnen.
Denne funktion kan du også bruge (eller misbruge fornuftigt)  i stedet for at rebe genuaen.  Her kan du vælge at trække vognen agter over og derved stramme underliget og twiste toppen af sejlet, så luften ledes ud her.

Hvis den nederste ticklers blafrer først, så skal man skøde tilbage på skødeskinnen.

Billeder venligst udlånt af JBH Sailing / North Sails.