Ladefordeler

Generator versus dynamo
I en båd drives generatoren via ventilatorremmen fra motorens krumtapaksel og har som opgave, at holde bådens batteri opladet.
Frem til midten af 1960’erne var jævnstrømsdynamoen den hyppigst benyttede “generator”.
Fra midten af 1960’erne blev vekselstrømsgeneratoren mere almindelig og er i dag den dominerende type.
Den har flere fordele:
Efter som den ikke har nogen kommutator slides børsterne ikke lige så hurtigt, som på en jævnstrømsdynamo.
Desuden kan den frembringe en tilstrækkelig opladningsspænding allerede ved motorens tomgang.
Vekselstrømsgeneratoren er forsynet med ensretter, eftersom batteriet skal oplades med jævnstrøm og som styres fra generatoren laderegulator.

Skal du udskifte den gamle generator er det vigtigt, at du får den størrelse som passer til din motors normale omdrejninger.
Det giver ingen mening, at købe et højt ydende generator, hvis denne ydelse opnås ved 4000 omdrejninger og de motors march-hastighed gøres ved 1600 omdrejninger. 
En generator er standard forsynet med kontroller, som er tilpasset bilmarkedet og derfor yder den nye generator, som ofte kun 50-70% af sin egentlige kapacitet. Nedenstående produkter kan ændre væsentligt på dette forhold og kan i praksis øge opladningen op til 5 x mere.

Denne regulator monteres parrellelt med generatorens egen kontroller, som således kan virke som en backup enhed. Foruden at øge effekten kan den opsættes til at oplade dine batterier efter fabrikens foreskrifter også gældende for lithium batterier.

Er målet alene at øge kapaciteten fra generatoren mest muligt kan denne enhed gøre dette arbejde virkeligt effektivt.

Analog vs. digital relæ – hvad skal jeg vælge ?
Der findes to hovedtyper af spændingsfølsomme relæer på markedet. Den analoge og digitale version.

Analog relæer
Disse fungerer grundlæggende ved at skifte mellem to forudindstillede spændingsniveauer med en given tidsforsinkelse. Denne type relæ er velegnet til enkle installationer, hvor én batteribank kun oplades medens motoren kører, og der ikke samtidigt trækkes betydelig strøm fra den anden batteribank.
Det er en ideel løsning i mange både. Udfordringer opstår dog, hvis strømforbrug sker, mens motoren kører eller hvis batterierne er af typen AGM, Gel eller lithium, som alle kræver særlige spændingsindstillinger. Her kan begrænsningerne i analoge modeller (uden mulighed for justering) adresseres ved at vælge en digital enhed.

Digitale relæer

Digitale relæer giver større fleksibilitet og kontrol, herunder:

  • Justerbare spændingsniveauer, så relæet kan tilpasses specifikke batterityper som AGM, Gel og lithium.

  • To-vejs funktionalitet med mulighed for at styre spændingsretningen.

  • Avancerede koblingsalgoritmer, der forhindrer unødvendig og ikke planlagt aktivering af relæet.

Selvom nogle digitale relæer er dyrere, tilbyder de lav hvilestrøm (mindre end 1 mA) og en lang række programmeringsmuligheder.
Disse funktioner kan eventuelt tilpasses via en magnetisk programmeringsfunktion, som sikrer, at enheden forbliver vandtæt, eksempelvis i et af Sterlings nyere relæer.

Hvorfor justere et digitalt spændingsfølsomt relæ?

  1. Kompatibilitet med batterityper:
    Standard analoge relæer kobler normalt ladningen til ved 13,3V og fra ved 12,8V.
    Dette fungerer fint for traditionelle blybatterier, men batterier som AGM, Gel og lithium kræver højere spændingsniveauer for korrekt drift.
    Disse indstillinger kan kun justeres med et digitalt relæ.

  2. Retningsbestemt aktivering:
    Analoge relæer fungerer ofte to-vejs, hvilket betyder, at nogle kan aktiveres af begge batteribanker.
    I nogle installationer er der dog behov for ensrettet styring, hvor kun én batteribank aktiverer relæet. Denne dobbelte valgmulighed er kun muligt med en digital model.


Hvilken størrelse relæ skal jeg vælge?

For at vælge et relæ, der passer til dit system, bør du overveje følgende:

  1. Relæets amperekapacitet skal være 10-20 % højere end den største ladekilde.

  2. Belastningen (output af ampere) på den sekundære batteribank må ikke overstige relæets kapacitet.

Ved store belastninger, fx en 2000W+ inverter, ankerspil eller bovpropel, anbefales det under tiden også at vælge strømbegrænsende relæer, som kan håndtere de høje belastninger.

Hvis du har en batteribank med tilsluttet større solcelleanlæg, der også skal kunne oplade andre batterier, når motoren er slukket, kan Sterlings Latching Relay være en mere velegnet løsning.


Konklusion
Valget mellem analog og digitalt spændingsfølsomt relæ afhænger af din installation og dine behov for fleksibilitet og kontrol.
Analoge modeller er gode til simple løsninger, mens digitale modeller giver avancerede muligheder og bedre kompatibilitet med moderne batterityper.

Alle disse enheder er fordelere her fra din generator. 
Jeg skal kun her nævne at Septor enhederne egentlige er almindelige relæ (det sidder indbygget i den ene ende af boksen).
Dioden er simpel at installere, men har alt for stort tab over dioden.

Pro Latch virker som et relæ, men modsat et normalt relæ bruger det langt mindre strøm og er derfor også meget velegnet til at fordele den relativt sparsomme strøm, som kommer fra et eller flere solpaneler.
Det kan tilkobles en fjernbetjening, som her vist.

Pro split er min favorit alene fordi det er nemt at installere. Det kan fordele op til 3 batterigrupper alt efter model og store strømstyrker.
Samtidig holder overvåger det fejl i generatorens output og andet.
Som vist på diagrammet har jeg også tilkoblet Pro Reg delen for at optimere min gamle generators ydelse og helt specifikt oplader mine AGM batterier forskriftsmæssigt og i forhold til temperaturen.