Baggrund og erfaring.

Mine forældres store interesse for livet til søs gjorde, at jeg tidligt blev bragt ind i sejlerlivets glæder.
Jeg startede som søspejder i Neptun på Amager og blev senere (ikke helt frivilligt) bragt ind i min fars mange bådprojekter, normalt startende med et skrog og afsluttende med et fuldt færdigt fartøj. 
Modsat min broder blev jeg ikke bådebygger, men entrerede i sin tid alligevel bådbranchen med købet af Shoppen i Sundby Sejlforening og som var tænkt til at kunne give et økonomisk tilskud, som studerende på DTU i Lundtofte.

Dorthe (ansat) og lillesøster Grethe Schlichter
 SHOPPEN i Sundby Sejlforening 1969 

Klaus og Kristian Schlichter
SHOPPEN “nye” lokaler i Sundby Sejlforening 1970

Senere endte dette ud med  4 spændende år, som bygningsingeniør i et større entreprenørfirma A. Deichman i Holte og senere 2 år i mit eget entreprenørfirma Anlægsbyg i Hillerød.
Under sidstnævnte periode valgte vores daværende statsminister Anker Jørgensen pludselig at pålægge stat og kommune et bygge og anlægsstop, hvilket betød, at jeg valgte at vende tilbage til bådbranchen på fuld tid.
Således arbejdede jeg sideløbende med engrosforretningen  K. Schlichter, som alene henvendte sig til de danske bådværfter og udstyrsforhandlere.
I 1978 opstartede jeg også forretningen Lynettens bådservice sideløbende med Shoppen, som min store-søster Dorthe primært havde taget sig af i næsten 10 år.
I 1990 etablerede jeg firmaet Dacon Europe A/S, hvor jeg sammen med 55 energiske medarbejdere i S.Korea byggede mine egne gummibåde og hvor en stor del af produktionen blev eksporteret til mange lande i Europa.
I 1994 blev min gode partner Acimex opkøbt af min tidligere Sydkoreanske partner, men senere konkurrent A.H Young Ltd. og jeg valgte derfor at stoppe vores produktion af gummibåde efter 4 meget spændende og lærerige år med International export.

Dacon Europe A/S skulle derfor finde nye forretningsområder og vi fik vores første agentur, Micrologic Corp. i USA der som en af de første i verden producerede GPS navigatorer og senere Navionics i Italien, som producerede elektroniske søkort og samtidigt var den første plotterproducent med deres Geonav produkter.
Altså før Garmin kom ind i plottermarkedet.
Herefter gik det slag i slag og fordi vi allerede løftede den opgave, at kunne distribuere velkendte brand var det relativt let at få tilført nye agenturer, såsom:
TRUE CHARGE switch-mode ladere fra USA.
(vi var de første CE-mærkedede switch-mode batteriladere på det danske marked).
STECO batterier direkte fra fabrikken i Frankrig.
KABOLA helårs oliefyr fra Holland
INTERPHASE plottere (made in Italy) og deres sonar-systemer fra USA
STANDARD HORIZON plottere (made in Italy) som et supplement til deres eget store program af VHF radioer fra Japan.
MARITIME BOOSTER helårs oliefyr fra Holland og som afløste Kabola .
WALLAS maritime luftvarmere fra Finland og mange flere agenturer (www.dacon.dk)

Sideløbende med disse agenturer har jeg deltaget i udvikling af egne maritime produkter og som naturligvis blev markedsført under vores eget brand DACON.
Sammen med en svensk partner Odelco AB udviklede vi de første switch-mode batteriladere med indbygget HPFI relæ, automatsikring, temperaturstyring og med flere ladeudgange, produceret i samarbejde med TECHSUP i Frankrig.
Fortsat, men i langt mindre målestok, gummibåde nu en fabrik i Kina og som i sin tid blev opstartet af det firma som købte min tidligere partner A. Young Ltd.   Dette salg er i dag kun begrænset til det Danske marked.
Batterier af blycalsium/calsium typen fra Kina og Polen.
AGM (deep cycle) og Lithium batterier fra en nær partner i Kina.
Vindgeneratorer fra Kina.

Afsluttende.
Denne lange og for nogle måske også helt ligegyldige information, tillader jeg mig at nævne, fordi jeg netop gennem disse arbejder og projekter har høstet stor viden om en del produkters grundlæggende opbygning, direkte fra en producents egen stab af teknikere.
Når jeg selv måtte behøve mere indgående information om et produkt har jeg altid skulle indhente min viden direkte fra disse firmaer og føler derfor, at jeg altid har fået en viden af høj værdi fra producenten selv.
Derudover er det ikke gået upåagtet hen, at jeg nu i et halvt århundrede har vejledt mine mange forskellige kundegrupper om alverdens ting, relateret til bådbranchen. Herunder på vegne af Lynettens bådservice også har deltaget i forhandler-seminarer hos de større leverandører og motorkurser hos A. Ketner, som Mariner/Mercury forhandler eller hos Johs. Thornam som Aut. Volvo Penta forhandler.

Jeg føler selv, at jeg har en god viden og som jeg gerne her vil give videre, selv om jeg altid og forsat påstår, at inden for bådbranchen kan man ALDRIG sige, at nu kan man det hele.
Men jeg vil så bare igen bekræfte, at det gør jeg så heller ikke, men lader andre om at påstå det modsatte.
Du er derfor meget velkommen til at sende mig information om du her på disse sider skulle finde ting og oplysninger som du faktuelt ikke finder rigtige.

Med venlig hilsen
og i håb om at du vil få glæde af også mine erfaringer gennem et langt liv inden for branchen.

Klaus Schlichter, ansvarshavende redaktør og skribent.