Inverter

Vi ofte ældre bådejere bliver mere luksusøse med årene.
De mange 230V hjælpemidler og andet udstyr er rart at have ombord og derfor varer det ikke længe før, at disse lige som er blevet standard til søs.
Jeg selv er ingen undtagelse, så når konen har fundet sig godt til rette nede om læ, syntes også hun at det er vældig rart lige at tænde for kaffemaskine, lytte lidt radio eller tjekke nogle mails over computeren.
Invertere er i dag både blevet billige og effektive med en virkningsgrad på over 90%, når du trækker energien fra din 12 eller 24 volt batteribank.
I dag er den gamle tunge inverter med en såkaldt firkant-kurve helt væk fra markedet og du skal egentlig kun vælge mellem en modificeret sinuskurve og den ægte sinuskurve.
Selv har jeg en modificeret 1500 watt inverter og som jeg til dato ikke har haft problemer med det i dag relativt meget 230V udstyr jeg har i båden.
Anskaffer du en inverter er der kun to ting jeg vil gøre opmærksom på og det er for det første, at din energi fortsat skal tages fra dine batterier, så større energikrævende udstyr, som opvarmning og kogeapparater i større omfang end en expresso-maskine ikke er anbefalelsesværdigt, så længe du er på søen.

Den anden ting, specielt når du er tilbage på havnen, er at huske at afbryde for inverteren, når landstikket atter sluttes til broen.
Denne her viste 230V omskifter er god at have installeret, også selv om mange invertere også har et indbygget omskifterrelæ.
En funktion som tidligere var meget vigtig, hvis dit 230V stik blev afbrudt og du arbejdede med din computer.

 

Hvor stor batteribank behøver jeg og for at svare på dette vil det være godt at huske på denne lille udregning som følger her:

DC forbruget = AC udstyret i watt x antallet af driftstimer / DC volt (12) x omformerens virkningsgrad (0.90).
DC forbruget får du så her angivet som Ah pr. dag.
Et 100 Ah batteri kan du trække maksimalt 50% for et AGM (deep cycle) eller GEL.
Lithium dog altid omkring 90 – 100%.