MONTERING AF KØLEVANDSFILTER
For at undgå at skidt og snavs havner i motoren er et kølevandsfilter også kaldes søvandsfilter en vigtig ting.
Her kan du læse hvad du skal kigge efter og hvordan du monterer.
Det kan være praktisk i meget forurenede farvande, som ved flodsejlads, at få monteret en grov si på ydersiden af skroget og som naturligvis kun skal fraskille det større partikler.
Skroggennemføringen skal være monteret en kugleventil for at kunne lukke for vandet ved uheld og udskiftning af slange m.v..
Filteret skal jævnligt kontrolleres for skidt og kunne renses, der hvorfor det er monteret minimum 20 cm over vandlinjen.
Filterets afgang forbindes til pumpens tilgangsstuds, og via pumpens afgangsstuds til antihævertventilen, der skal være placeret i nogenlunde samme højde, som filteret.


Et er hvad ovennævnte illustration beskriver omkring en korrekt installation af et søvandsfilter, noget andet er praksis og hvad jeg så her vil beskrive fra den “virkelige” verden:
Denne her i eksemplet viste installation har flere kritiske punkter og som efterfølgende straks blev opdateret.
- Indgangsventilen er en gammel ½ ” skydeventil og som ved først kommende lejlighed bør udskiftes til en 3/4 ” kugleventil.
- Slangen opgraderes til en 3/4 ” og som betyder en del mere kølevand til motoren.
En impellar skal udskiftes oftere, hvis køleindtaget og slangen har en for lille åbning. - Søvandsfilteret hæves fra under vandlinjen til nu 10 cm over vandlinjen. Både af sikkerhedsmæssige, som af praktiske grunde.
- Den sorte gummislange udskiftes til en gennemsigtig, spiralarmeret slange og de eksisterend formstøbte gummislanger + en plastikvinkel kasseres, således at de her for mange samlinger undgås.

Bemærk at en krydsflettet (modsat spiralarmeret) slange kan klappe sammen og derved stoppe vandtilførelsen.
Dette er især alvorligt, når en slange som her anvendes som en sugeslange.
De klare slanger er modsat de sorte gummislanger, her på motorens kolde kølevandsside, mere praktiske, da man i givet fald lettere kan bekræfte vandgennemstrømning eller ej.


Antihævertventilen har ingen bestemt gennemstrømningsretning. Den bryder en mulig fortsat vandgennemstrømning efter at motoren er stoppet.
Dette gøres ved at ventilen ved vakuum åbner sig og derved ikke muliggør hævertvirkningen efter motoren er stoppet.
Ventilens afgang forbindes til motoren, og kredsløbet er sluttet.
På vakuum ventilen sidder sædvanligvis en en lille slangestuds, som kan fører den meget lille mængde vand videre enten til lyddæmper eller ned i bådens sump vi en slange.
Jeg har selv valgt at blokkerer ventilens vakuumdel i toppen og permanent leder den lille stråle af vand ud gennem bådens side, således at jeg kan se min motor trækker vand ind, også kaldes en sladrestråle.
