Hvilken kilerem skal jeg vægle til min motor.
Som udgangspunkt skal du vælge den type og størrelse som er angivet i fabrikkens motormanual.
Generelt lidt om kileremme.
I ældre motorer er den typiske kilerem ofte en V-formet kilerem, som bruges til at overføre kraft fra motorens krumtapaksel til forskellige tilbehørskomponenter, som f.eks. generator og vandpumpe.
Disse kileremme er lavet af syntetiske materialer og har en trapezformet tværsnit, der passer ind i sporene på kileremshjulene.
Disse remhjul er normalt udformet med en V-formet rille, som matcher remmens tværsnit, hvilket giver et godt greb og effektiv overførsel af kraft.
Det er vigtigt at bemærke, at størrelsen og dimensionerne af kileremmen kan variere afhængigt af motorens specifikke design og tilbehørskonfiguration.
De to almindeligste typer kileremme er af typen SPA (bredden 13 mm) og typen SPZ (bredden 10 mm)
Vi kender nok alle situationen en knækket kilerem og en sådan betyder næsten altid, at du kun har en meget begrænset tid med motoren i drifttilstand, alt efter det tilbehør som kileremmen har drevet med rundt.
Jeg har selv prøvet det et par gange i min motorsejler og har klaret mig på den måde, at jeg sejlede længst muligt for sejl og først ved den endelige havnemanøvre, kort opstartede motoren inden motoren nåede at køre for varm.
Om du nu ikke har en reserverem liggende skal du ud og lede efter en ny, men om du kender målet er du betydeligt bedre stillet i forsøget på at få skaffet en ny ombord.
Fjern remmen fra motoren: Hvis remmen er knækket er det lige til og hvis remmen stadig er monteret på motoren, skal du fjerne den for at måle den korrekt.
Dette sikrer, at du får en nøjagtig måling uden spænding.Mål omkredsen: Brug et målebånd, snor eller en fleksibel målestok til omhyggeligt at måle længden langs indersiden af remmens omsluttede område. Start fra et punkt på remmens inderside, og fortsæt langs dens omkreds, indtil du når det samme punkt igen. Dette er remmens effektive længde også kaldes Ld.
Den udvendige længde kaldes La.
Det er vigtigt, at når remmen er installeret på motoren, vil den strække sig, når der kommer spænding på den. Derfor er det vigtigt at følge producentens retningslinjer og anbefalinger for korrekt spænding og installation af remmen.
En tommelfingerregel er om du trykker let på midten af remmen, altså mellem de to remskiver, vil en bevægelse på 10 mm være passende.
For stram afstand: Hvis afstanden er for lille, kan det medføre overdreven slitage på remmen og hjulet, en øget friktion og muligvis endda overophedning.
For stor afstand: Hvis afstanden er for stor, kan det resultere i slæbende eller rykvis flytning af remmen, hvilket kan føre til dårlig ydeevne, vibrationer og øget risiko for rembrud.
Hvis du er i tvivl, eller hvis du har brug for yderligere vejledning, er det altid en god idé at kontakte producenten eller en kvalificeret mekaniker eller tekniker for assistance.
Kileremme med takker på undersiden kan have visse fordele og monteres ofte på mindre motorer, men er marginalt ikke så driftsikre eller slidstærke, som en rem uden.
Bedre greb: Tænderne på undersiden af tandremmen giver en mere pålidelig og effektiv overførsel af kraft fra remmen til remskiven. Dette resulterer i en mere præcis og jævn drift, især i situationer med en pludselig høj belastning.
Forhindrer ryk og glidning: Tænderne på undersiden af tandremmen forhindrer også remmen i at glide eller rykke sig på remskiven.
En helt anden form for opmåling af din kilerem kan også foretages ved at måle hver enkelt remskive og centerafstanden mellem de to remskiver og kan her efter indtastes på dette udmærkede link.
Slutteligt vil jeg give et lille langtursråd omhandlende kileremme og som skal være at købe en kilerem i metermål og med et tilhørende samlebeslag eller blot have et samlebeslag liggende.
Det er naturligvis ikke den optimale løsning, men i mangel af bedre ude i den store verden, herunder Skærgården, kan det være en sidste mulighed for at komme videre på turen – også for motor.
Kilerem i metermål, – bemærk de forborede huller i bund og top og som samles her med et til højre viste samlebeslag.
Samlebeslaget til den viste kilerem til venstre.
Dette beslag kan i givet fald også midlertidigt bruges til en knækket kilerem og kræver så “bare” at bore nogle huller gennem et besværligt materiale.
Forsøger du – kan det hjælpe med at smørre rigeligt med vand for at nedsætte friktionen.