Bådens gear og gaskabler er af stor vigtighed for sikkerheden i din båd. Kontroller dem ofte og tænk på hvilke alvorlige konsekvenser et kabelbrud kan forårsage ved en havnemanøvre. Arbejder et af disse kabler dårligt SKAL de udskiftes.
Disse kabler skal ikke smøres. Kabler fra verdens største producent Seastar i USA, tidligere det svenske Teleflex, beskriver at deres kabler er konstrueret således, at de er smurt en gang for alle og som dækker hele kablets levetid. De er forsejlet på en sådan måde, at de holder snavs ude og hvis de syntes at køre med større modstand (alt andet lige) så skyldes det en indvendig slidtage og kablet skal derfor udskiftes. Kraftige styrekabler til en påhængsmotor kan dog være fysisk udsat af salt og støv og derfor bør den udvendige del ved motorens tilslutning holdes ren og hvis du finder det nødvendigt, kan du påfører en beskyttende tørfriktionsfilm, som du måske bruger til mastens hulkel eller blokke.
VED NY INSTALLATION: Mål den rute som kable skal føres startende fra gear/gaskontrolboksen til midte af motoren hvor kablet skal tilsluttes.
FOR PÅHÆNGSMOTOREN: Mål fra kontrolboksen langs med bådens sidekonstruktion til midte af påhængsmotoren. Læg der til 4 fod eller 122 cm for at danne et loop, således at kablet ikke klinker. Rund op til hele fod eller et multiplum af X gange 30,5 cm
INDEN OG UDENBORDSDREV: Mål fra kontrolboksen langs med bådens sidekonstruktion til midte af påhængsmotoren. Rund op til hele fod eller et multiplum af X gange 30,5 cm
VED UDSKIFTNING AF ET EKSISTERENDE KABEL. Mål det gamle kabel fra endespids til endespids. Bemærk at kontrolkablets længde indgår i part nr. på det gamle kabel, som CC???XX, hvor XX=længden i fod. Eksempel er CCX63320 et kontrolkabel af typen CCX633 i længden 20 fod. Kabellængder kan fås op til 30 fod.