Temperaturmåling

Du SKAL have styr på din motors arbejdstemperatur og ALTID.

99% af alle bådmotorer er i dag vandkølede enten ved direkte køling med saltvand eller indirekte køling via en varmeveksler, som saltvandet ledes gennem og dermed køler det interne kølesystem, som motoren måtte have.
Svigter saltvandskølingen er det noget du hører med det samme og motoren er ikke her blevet opgraderet til en Harley Davidson, men lyder bare sådan, men din situationen er alvorlig så motoren skal stoppes øjeblikkelig.

Kommer der saltvand ind til din varmeveksler er dette i sig selv ikke nok.
Måske åbner termostaten ikke til ferskvandsdelen og måske er kølesystemet saltet/kalket kraftigt til så de vigtige dele i motoren ikke længere afkøles.
Det kan også være at en alarm bare er blevet sat i gang af en defekt kølevandsgiver i motorblokken, men også dette skal straks undersøges og motoren stoppes.
Har du ikke en ekstern alarm til cockpit eller styrestedet så monter en sådan.
Ofte kan giveren i motorblokken blot udskiftes til en version med akustisk alarmversion.
Den mest almindelige fejl er en defekt termostat eller en knækket kilerem.
Husk altid en reserve og bedst skift dem begge ved første lejlighed og behold den ”gamle” som reserve. Så ved du at den passer, når du får brug for den også i den øde skærgård.
Termostaten kontrollerer du ved simpelt hen at tage den med hjem til efteråret og kontrollere åbne og lukke temperaturen med et termometer og slut af med at afkalke den. Dette giver i sig selv også en meget længere levetid.

I de sidste år er det blevet meget almindeligt at supplerer motorens temperaturmåling med en kontrolmåling af motorens udstødningstemperatur.
En sådan måler består af en giver, som med en lille hul påsættes udstødningsslangen og sender signalet op til styrepladsen med angivelse af temperaturen og et givet alarmniveau indsat i instrumentet.
Ved en plastikpose i kølevandsindtaget eller på anden måde stoppet søvandsfilter vil en alarm lyde INDEN motorens kølevandstemperatur er kommet op på sit alarmniveau og dette giver dig lidt ekstra tid til en eventuelt havnemanøvre for at få båden bragt til kaj.