Temperaturmåling

Du SKAL have styr på din motors interne arbejdstemperatur og ALTID.

99% af alle bådmotorer er i dag vandkølede enten ved direkte køling med saltvand eller indirekte køling via en varmeveksler, som saltvandet ledes gennem og dermed køler det interne kølesystem, som motoren måtte have.
Svigter saltvandskølingen helt er det noget du hører med det samme.
Motoren er ikke blevet opgraderet til en Harley Davidson uden lydpotte, men lyder bare sådan, men din situationen er alvorlig så motoren skal stoppes øjeblikkelig.

Kommer der stadig saltvand ind til din varmeveksler via søfilteret er dette i sig selv ikke altid nok.
Stiger motorens temperatur kan det være at termostaten ikke åbner eller at kølesystemet er saltet/kalket kraftigt til, så de vigtige dele i motoren ikke længere afkøles.
Det kan også være, at en alarm bare er blevet sat i gang af en defekt kølevandsgiver i motorblokken, men også dette skal straks undersøges og motoren stoppes.
Har du ikke en ekstern alarm til cockpit eller styrestedet så monter en sådan.
Ofte kan giveren i motorblokken blot udskiftes til en version med akustisk alarmversion.

Den mest almindelige fejl ved for høj motortemperatur er en defekt termostat eller en knækket kilerem.

Husk altid en reserve og bedst, så skift dem begge ved første lejlighed og behold den ”gamle” som reserve. Så ved du at den passer, når du en dag får brug for den også i den øde skærgård.
Termostaten kontrollerer du ved simpelt hen at tage den med hjem til efteråret og kontrollere åbne og lukke temperaturen med et termometer og slut af med at afkalke den. Dette giver i sig selv også en meget længere levetid.

Desværre flyder der i dag plastikposer og lignende affald rundt i vores farvande og specielt i de senere år er mange af vores danske farvande og især fjorde, nu også påvirket af iltsvind på grund af en stigende mængde af udledt kvælstof og fosfor og som igen betyder stor udbredelse af fedtemøg.

Derfor kan jeg absolut anbefale alle sejlere med indenbordsmoterer, at supplere temperaturovervågningen af også søvandsindtaget med en temperaturmåler, som her vist på billedet og som kan købes i din lokale bådeudstyrsbutik.
En sådan måler består af en giver, som påsættes med en lille hul i udstødningsslangen og nærmest motoren.
Her fra sender den signalet op til styrepladsen med angivelse af temperaturen og med oplysning om et givet alarmniveau indsat efter eget valg i instrumentet.

Ved en plastikpose i kølevandsindtaget eller på anden måde stoppet søvandsfilter vil en alarm her fra  lyde INDEN motorens kølevandstemperatur er kommet op på sit alarmniveau og dette giver dig lidt ekstra tid ved en eventuelt havnemanøvre, at få båden bragt til kaj

Selv er jeg flere gange, senest her i sæsonen 2024 blevet advaret i tide, da mit søvandsfilter er blevet blokkeret af ålegræs eller fedtemøg, som er meget udbredt i sensommeren.
Advarslen har jeg nogle gange også fået ved en mindre sladrestråle under tomgang, men normalt her fra instrumentet, som i mit tilfælde under drift normalt skal ligge på 32 -34 grader og som så pludseligt steg til 39 grader grundet tilstopning.
Nedenstående billede illustrerer den sidste situation, hvor temperaturen hurtigt steg til 39 grader, men som dog ikke betød at også motortermostatens alarm blev aktiveret. 
Men jeg var naturligvis meget opmærksom, indtil jeg atter var kommet i havn og fik renset søvandsfilteret.

Når motoren ikke er i gang vises badevandstemperaturen, som her i Margretheholms havn,  25 gr.

Gårsdagens høst af det ellers for biodiversiteten livsvigtige ålegræs.

Lidt information inden installation.

Det er i dag almindeligt at marinemotorer nedkøles med vand og som igen nedkøles af bådens omkringliggende saltvand via en varmeveksler.
Et svigt i motorens saltvandssystem, selv i en kort periode, kan føre til katastrofale skader på udstødningssystemets komponenter, hvilket igen kan føre til brande og lækager af giftige gasser.
Et kølevandssvigt i saltvandsdelen kan være forårsaget af en midlertidig blokering i saltvandsindtaget af en plastikpose eller andet affald, eller det kan skyldes et sprængt rør eller en dårligt fungerende vandpumpe og dennes gummi-impellar.

Uanset hvad der er årsagen vil motorens egen temperaturmåler ofte ikke nå at give tilstrækkelig advarsel.

Temperaturen målt ved motorblokken og som er fuld af vand, vil stige meget langsomt, mens udstødningstemperaturen vil stige fra nogle få grader til mange grader celsius på langt kortere tid.

For at give en langt tidligere advarsel om kølevandsproblemer, såvel begrænsninger eller et fuldstændigt nedbrud, kræves en udstødningstemperaturføler.

EX-1 fra NASA måler udstødningsgastemperaturen direkte og viser dette i grader celsius eller fahrenheit.
Når den normale arbejdstemperatur er etableret, kan en maksimal temperatur, måske et par grader højere, programmeres ind i EX-1, som så vil afgive en hørbar alarm, hvis denne temperatur overskrides.
Selv en lille temperaturstigning kan indikere et potentielt problem, såsom en mindre blokering, lækage eller svigtende impellarpumpe, som kan afhjælpes før der opstår et fuldstændigt nedbrud af denne.

INSTALLATION AF SENSOREN.
Vælg en position på udstødningsslangen ca. 150 mm efter manifoldets vandtilslutningspunkt og bor et 5 mm hul i toppen, og sørg for at undgå ståltråden i slangen.
Skub spidsen af sensorsonden gennem hullet, og brug de medleverede, varmebestandige strips til at fastgøre det røde monteringsbeslag.
Stram båndene op, indtil sensoren sidder fast, men spænd ikke for meget.
For at forhindre for stor belastning af sensoren, skal kablet klippes til en af de store bindebånd ved hjælp af et lille bindebånd som vist i fig. 1.