Kolde drikkevarer med køleboks om bord
Hvis man ikke har plads til et færdigt køleskab kan man selv bygge en køleboks, som også er bedre end et skab, idet den kolde luft ikke “falder” ud af boksen, når den åbnes. Du kan også lave din isolering således at den optimale effekt opnås.
Her er brugt et Isotherm 3201 indbygningssæt, men der er frit på hylden.
På en sejlbåd må man økonomisere med energien. Ofte har man for lidt af den, fordi antallet af motortimer til søs er meget begrænset – modsat motorbåden, der ikke har noget problem med at trække et køleaggregat.
Så her er valgt et køleaggregat, Isotherm 3201 til 12 volt (fås også til 24 volt), med så lille strømforbrug som muligt, idet det med sin patenterede sparefunktion giver optimal løsning på kølebehovet. Isotherm er bygget efter det princip, at den altid automatisk starter kompressoren, når motoren går, eller laderen er tilsluttet i havn, samtidig med at den selvfølgelig også kan startes manuelt.
Kølemagasinets beholder akkumulerer kulden ved at nedfryse en speciel væske (ikke freon).
Først når den akkumulerede kulde er brugt, starter kompressoren igen på sparerdrift over batterierne.
Det betyder maksimal køleeffekt med det absolut laveste strømforbrug.
Her viser vi, hvordan køleboksen bygges ind i en båd med forholdsvis lidt plads. Køleboksen kunne bygges i forlængelse af pantryet under cockpittet. Den færdige køleboks er på ca. 90 liter, hvilket passer fint til Isotherm 3201, der kan klare bokse op til 125 liter.
Erfaringerne med køleboksen er perfekte. Det er tilstrækkeligt at have tændt for køleanlægget ca. fire timer i døgnet på varme sommerdage.
Det giver en køling af madvarer, som betyder, at kød, mælk og pålæg kan holde sig friske i 4-5 dage.
Køleboksen skal have sit eget 70 AH batteri, som ud over en times motorsejlads og opladning om natten i havn, kan holde båden med friske madvarer og kolde drikkevarer i selv den varmeste sommer.
Med en hobbykniv skærer man skabeloner til i kraftigt karton. Skabelonerne sættes fast på båden med tape. Der skæres også et stykke pap ud til låg, og man kontrollerer naturligvis, at låget kan åbnes helt uden at støde på.
Den hvide plastlaminatplade limes med kontaktlim på en 12 mm krydsfinérplade, som skal bruges til den indvendige boks. Brug en speciel klinge, hvor takkerne på savklingen vender nedad, så undgår man at laminatet revner og flosser.
Undersiden af bordpladen grundes og males med hvid 2-komponent maling. Evt. kan man male hele boksen indvendig og spare den dyre laminat. For at lette adgangen til boksen skal lemmen være så stor som muligt (min. 35 x 40 cm).
Den indvendige boks samles med lim og skruer, og samlinger fuges med hvid fugemasse. Inden man starter med arbejdet derhjemme, skal man sikre sig, at de enkelte dele kan komme igennem kahytsnedgangen, når det hele skal monteres.
Der bores hul i boksens endevæg til kølemagasinets rør og ledninger. Hullet tætnes derefter med fugemasse, så der ikke kan trænge skum ind i boksen udefra. Kølemagasinet skrues fast på boksens indvendige side, inden boksen samles.
Kompressoren kan placeres i en kistebænk eller agterrum. Når man har bestemt sig for, hvor den skal sidde, måles længden op og kontrolleres med den længde dit anlæg er blevet leveret med.
Forlængelse er ikke tilrådeligt da det er meget kostbart.
Kontrolboksen monteres ved køleboksen. Sørg for at el-kablets dimension er rigeligt og skal oftest være 4 kvadrat mm., men spørg din forhandler for at undgå strømtab, da køleskabet så ikke vil starte op.
Et kig ned i den færdige boks. Skillevæggens højde skal kun være 80% af boksens højde, så kulden kan fordele sig. Skillevæggen er sat, så frostboksen bliver en 1/3 af hele boksen. Så får man et rum med ekstra god kulde.
Køleboksen er dimensioneret sådan, at der er plads til 7- 10 cm polyuretanskum omkring boksen. Yderboksen består af frontplade og et skot mod agterenden af båden. Bordpladen er beklædt med plastlaminat, og lemmen har et forsænket håndtag i rustfrit stål.
Boksens frontplade er blevet bejdset og lakeret og sat på plads i båden i flugt med det eksisterende pantry. Bagsiden udgøres af bådens skrog-side. Når den indvendige boks er monteret fyldes op i hulrummene med polyuretanskum. Til sidst monteres bordpladen med lemmen til boksen
Materialer: Alle materialer kan købes i byggemarkeder, bortset fra køleaggregatet, som fås i en bådudstyrsforretning.
Da plastlaminat og mahognikrydsfinér er forholdsvis bekostelige, kan det betale sig først at lægge papskabelonerne ud på gulvet, så tæt som muligt, og derefter måle op, hvor meget der skal bruges. >
Til denne køleboks er der brugt:
Isotherm 3201. 3 mahognikrydsfinérplader 200 x 150 cm på 12 mm’s tykkelse. 1 stk. plastlaminat 300 x 125 cm. Fyrretræ- og mahognilister. 4 dåser polyuretanskum. Kontaktlim/trælim. Maling og lak. Pap, beslag og skruer.
Værktøj: Elektrisk stiksav med speciel klinge til fiberplader, boremaskine, høvl, fil, smigvinkel, skruetvinger, almindeligt håndværktøj, pensler og sandpapir.