Generel oversigt over lithiumbatterier
Fordelene ved lithiumbatterier er velkendte i forhold til konventionelle batterier.
De er overlegne på alle niveauer – og mange tænker derfor også på at anskaffe dem.
At installere dem er imidlertid ikke enkelt og kræver en masse viden, fordi de har en meget specifik opladnings- og afladningskurve.
Manglende overholdelse af disse parametre vil reducere batteriets ydeevne og levetid. Det kan endda ødelægge batteriet ja endog forårsage brand.
Denne frygt har ført til, at mange mennesker trækker sig tilbage fra hele ideen om lithiumbatterier.
I mange år har folk ønsket en enkel let løsning til installation af lithiumbatterier, såvel i både, køretøjer, autocampere, campingvogne, militær, politi og ambulancer.
På grund af den specifikke uforenelighed med de ofte ombord værende opladningsspændinger og strømme, samt kravene til batteriet, kan de to ting simpelthen ikke på sikker måde bringes sammen uden et meget detaljeret formidlingssystem knyttet til det såkaldte BMS system til lithiumbatteriet.
I dag har vi lithiumbatterier med indbygget BMS og automatiske nedlukningssystemer, der tager sig af de ekstreme fejl, der kan blive præsenteret for et lithiumbatteri.
Med den enkle tilføjelse, at en batterioplader skal tildele den korrekte spændings- og strømprofil til batteriet eller fra det at motorens generator uden integrationsbesvær skal opfylde de helt samme krav om en korrekt opladning, må disse egenskaber ikke forstyrres af den indstilling, som batteriets BMS måtte have.
Typisk problemstilling er, at sikkerhedsmæssige grunde er BMS sat til maksimalt at modtage eksempelvis 50 amp., men om generatoren yder 80 amp og derfor vil strømmen fra generatoren blive lukket ned.
Ydeevne:
Et 100Ah lithiumbatteri giver total adgang til de fulde 100Ah i modsætning til et normalt blysyre 100Ah batteri, som realistisk kun giver adgang til 50% – ca. 50 Ah.
Derfor skal du have tilsvarende 2 x 100 Ah standardbatterier til 1 lithium.
Batterivægt:
Batteristørrelse for et lithium er langt mindre end vægten af et konventionelt blybatteri.
Men fordi du får 2 gange strømmen fra det samme batteri, er et lithiumbatteri faktisk ca. 1/4 af vægten – strøm til strøm.
Opladningsydelse:
Et lithiumbatteri kan oplades meget hurtigere og fyldigere.
Dvs. når et normalt blysyrebatteri når sin kapacitet, aftager strømindtaget meget hurtigt. Ikke så meget med lithium, der kan opretholde ladningskurven meget længere. Det holder også sin udgangsspænding længere og sikrer maksimal ydelse for de produkter, der er knyttet til batteriet.
Forventet levetid / økonomi:
Et typisk lithiumbatteri holder mellem 10-20 gange længere end et konventionelt batteri, hvilket gør dem meget økonomiske.
BMS delen er batteriets hovedsikring, som stopper en for stor opladningsstyrke og begrænser en afladning til større forbruger, såsom til motorens starter, hvis dette forbrug ligger uden for et fastsat interval i BMS delen.
Retningslinjerne for sikkerhed, garanti og håndtering:
Brug et lader er specifikt er afstemt til at kontrollere spændingen og strømmen til batteriopladningen.>
Maksimal opladningsspænding 14,6V, nominel opladningsspænding 14,4V. Flydespænding 13,8VMaksimal ladestrøm, kontinuerlig ladestrøm. 0.7C opladning og 1.5C afladning.
Kontinuerlig afladningsstrøm varierer mellem batterityper
LiFePO4 12V (nominal) 60Ah / 100Ah / 120Ah 25 deg C Lithium Deep cycle
Maximum continuous charge rate = 50A / 70A / 80A
Maximum continuous discharge rate =120A / 150A / 150A
Battery must be safely charged within units parameters
Max charge V=14.6V, Recommended =14.4V, Float V=13.8V
Cut off voltage 11V / cut off temperature 60 deg C
Charge Curve style CC/CV
Operational temperature 0Deg to 60 deg C (adjustable)
internal consumption: Operational = 10mA, Dormant 0.1mA
8mm ring terminal battery studs / washer
Can be put in series 12V | 24V | 36V | 48V