Batterisammensætningen i din båd.
Batterisammensætningen i både er ofte meget forskellige.
Hvor mange batterier, en eller flere batterigrupper, 12V, 24V eller 48V og hvilken type batteri skal anvendes og endelig en mix af disse mange muligheder.
De fleste bådejere overtager gerne det valgte system fra den foregående ejer og sejler så videre med de fordele og ulemper et sådant system måtte have.
Hvor mange batterier.
Den simple installation er en mindre sejl- eller motorbåd med en påhængsmotor, som ofte kan klare sig med et enkelt batteri, eksempelvis et 70 Ah. Forbrugsbatteri.
Er der indenbordsmotor kunne det være ønskeligt at have et start og et forbrugsbatteri og så kan det gå stærkt efterfølgende.
Personligt har jeg valgt, at have 3 batterigrupper som her nedenstående:
-
Startbatterigruppe. 1 x 150 Ah AGM
-
Forbrugsbatterigruppe. 2 x 150 Ah AGM
-
Sikkerhedsgruppe. 1 x 150 Ah AGM
-
Alle batterier er altså AGM og alle deep cycle type og samme størrelse og som giver mig den fordel at jeg hver anden eller tredje år frit kan flytte rundt på eksempelvis startbatteri og batteri i sikkerhedsgruppen og dermed give mine batterier en samlet længere levetid.
Problemet med at mit startbatteri ikke er et dedikeret startbatteri, betyder intet da det anvendte startbatteri godt kan leverer den fornødne starteffekt til opstart af min 80 HK Ford Lehman, som skal bruge 300 Amp ved opstart. -
Lige som det er et krav til erhvervsfiskebåde at de skal have et særskilt batteri til VHF-radioen har jeg frivilligt valgt dette system og yderligere tilkoblet mine plottere og selvstyren, som alle er vigtige i en given nødsituation.
Et diagram kan se således ud på batteridelen
Pro splitter op til 3 batteriudgange og 120 A model: PSR123
Avanceret regulator for generator.
Pro Reg BW op til 150 A
Bestillings nr. AR12W
Leveres med 1 stk. temperatursensor.