Smøreolier til motoren

Olien i din motor er vanvittig vigtigt.
Der må ikke være påfyldt for meget olie i din motor og der må slet ikke være for lidt.
I autobranchen findes der en lang række forskellige olieprodukter og bilmotorernes ydelse og livslængde er stærkt afhængig af den rigtige motorolie.
De fleste olier til moderne bilmotorer er i dag fuldsyntetiske eller halvsyntetiske olier, men disse langtidsholdbare olier er endnu ikke introduceret i bådmotorerne, så lad være med at påfylde disse olier, om de ikke klart er specificeret i motormanualen.
Ofte sker der dette (i bedste fald), at de forbruges under forbrændingen og derfor hurtigt forsvinder fra bundkaret.
Hold dig derfor til de mineralske smøreolier og hvor der i øvrigt også er mange at vælge mellem.
Når oliepinden afslører, at niveauet er ved at være lavt, kan det være fristende, at købe en tilbudsolie fra supermarkedet.
Men pas nu på, hvis du ikke her får den helt samme olie som beskrevet i motormanualen kan dette i værste tilfælde give motorhaveri.
Betegnelser som eksempelvis 5W-30 refererer til oliens tykflydenhed (viskositet) ved henholdsvis lav og høj temperatur, men de øvrige egenskaber olien har, er mindst lige så vigtige, om ikke vigtigere. Det kan være egenskaber som den rensende effekt, oxidering, antibundfald, smøreevne ved lav temperatur eller lavt indhold af svovl i brændstoffet.
Når olien er så vigtig, skulle man tro, at det er let at finde den rigtige olietype, men det er ofte ikke tilfældet. Er man i tvivl, er det derfor en god ide at gå til en fagmand inden du her går videre.

Olien har til opgave at holde de forskellige friktionsflader fri af hinanden. Den skal også afkøle og lede den opvarmede olie bort og endelig skal den beskytte motorens ædle dele mod korrosion.
Ud over disse opgaver har olien som allerede nævnt en rensende effekt og formindsker vibrationer og dermed hjælpe med til at gøre motoren mere støjsvag.

Herunder forskellige muligheder.
Noter specifikationerne, som naturligvis kan fås i mange varemærker

Beskrivelse.
Eurol Nautic Line 15W-40 SHX er en robust motorolie, udviklet i henhold til de nyeste krav til oliebrug og emissioner og opfylder alle nuværende kvalitetskrav til såvel europæiske som amerikanske og japanske dieselolier.
Opfylder nedenstående specifikationer:

  • API CI-4/SL
    ACEA E7
    MB 228.3
    MB 228.1
    MAN M 3275
    Volvo VDS-3
    Volvo VDS-2
    Caterpillar ECF-2
    Caterpillar ECF-1-A
    CES 20076
    CES 20077
    Deutz DQC III-10
    Global DHD-1
    MTU type 2

Bemærk at nogle gange kræver motormanualen en ren monograde 30 olie og her anbefale at overholde dette krav, som for eksempelvis kræves i visse gearkasser leveret sammen med en Buch dieselmotor.
I mange gamle manualer kræves der eksempelvis en SAE 20 olie om vinteren og en SAE 30 olie om sommeren.
Den gang var disse multigrade olier endnu ikke udviklet og derfor kan du bruge disse multigrade olie i dag, naturligvis når denne ligger inden for det pågældende interval, eksempelvis en SAE 15 – 40 multigrade.

ATF olier
Disse specialolier er til hydrauliske geakasser, som kræver denne olietype. Nogle hydraulic-styresystemer kræver også netop denne type olie påfyldt, men langt fra alle.
Det er meget vigtig at denne olie bruges når motormanualen kræver en ATF olie, eksempelvis krævet efter Dexron kravene. Står der som Dexron 1 eller 2 kan du godt bruge denne Dexron 3, som nok er en ”bedre” olie, men som også opfylder de egenskaber som beskrives i de tidligere Dexron 1 og 2 versioner.
Et typisk kendetegn for denne olie er den røde farve, så er din gamle olie rød er det rimeligt at antage, at dette er et krav, at det skal være en ATF olie.
Opfylder nedenstående specifikationer:
Approved
ZF TE-ML 04D/14A
ZF registration no.000387
Performance level
Allison C-4
Dexron III F
Ford Mercon
Caterpillar TO-2
Recommended for use
MAN 339 Type V2
MAN 339 Z-2
Volvo 97341

Beskrivelse.
ATF III F er en mineralbaseret automatgearolie, specielt udviklet til automatiske transmissioner produceret af GM, Ford og mange andre producenter.
Det er også velegnet til servostyringssystemer
og hydrauliske systemer.
Produktet har også gode antioxiderende og antislid egenskaber.

Beskrivelse.
HLP ‘anti-slid’ olier er udviklet til anvendelse i alle slags hydrauliske systemer og moderat belastede gearkasser. De adskiller sig fra HLP-olier på grund af et højere viskositetsindeks, der sikrer, at olierne ‘forbliver i kvalitet’ i udendørs applikationer og under skiftende temperaturforhold.
Disse olier reducerer pumpens slid til et minimum og bidrager til en lang levetid på udstyret.

Hydraulic olie ISO 32
Hydrauliske olie er til de mange hydrauliske styresystemer, såsom ror-styringen eller bådens trim flaps, hvor der ikke specifikt kræves en ATF olie (altså den røde version). Hydrauliske olie er inddelt lige som smøreolier i viskositet og hvor ISO 32 er den mest anvendte. Kontroller din manual for det pågældende styresystem og viskositeten.

Opfylder nedenstående specifikationer:

Performance level
DIN 51524/3 (HVLP)
U.S. Steel 127
U.S. Steel 126
SS 155434
Sperry Vickers I-286-S
Sperry Vickers M-2950-S
SEB 181 222
Hoesch HWN 2333
Denison Filterability TP 02100
Bosch Rexroth RE 90220
CETOP RP 91 HV
AFNOR NF E 48-603 (HL)