Lidt information om hvordan du skal bruge din dieselmotor – både gammel som ny.
En NY motor skal stadig tilkøres og det gælder i princippet også din bil, men er i praksis ikke så aktuelt, dels grundet den lave udnyttelsesgrad af motorens kapacitet og en noget anderledes konstruktion, gearkasse m.m..
– men eksempelvis en lille 5HK påhængsmotor kan mishandles groft om du starter med at kører med fuld kraft uden en tilkørselsperiode og du mister derved helt op til 20% af sin maksimale effekt. Du får derved kun en 4HK i stedet for den købte 5HK motor. Oplysninger hentet fra den Japanske producent Honda.
En ny dieselmotor eller en ny-renoveret og dermed også en ny-honet motor skal også tilkøres. Perioden her er typisk for en dieselmotor de første 40 timer ved brug af en specielt tilkøringsolie og længere ved brug af den specificeret smøreolie.
På forespørgsel hos tre af de største motorfabrikanter i verden, siger de alle at motorens minimumsbelastning skal være 60% og derfor ikke at køre motoren for længe i kold tilstand. I praksis som mange sejlere fra min generation stadig forkert anbefaler at lade motoren varme langsomt op ved at lade den køre længere i ubelastet tilstand (tomgang) er langt den meste skadelige påvirkning af motoren.
Cylindervæggen er ikke som det umiddelbart ser ud højpoleret og glat, men har fået en såkaldt honing og ser ud som billedet her til højre.
Alle disse små riller gør at olien fordeles jævnt på cylindervæggen og derved gør at kompressionen ikke slipper forbi stempelringene.
Øverste stempelring udvides ved et højt tryk fra dens bagsiden og klemmer derved mod cylindervæggen.
Ved eksempelvis en langsom opvarmning af motoren bliver indervæggen slidt forkert og kan ses (mikroskopisk) ved at toppene bliver afrundet som illustreret ved 2 og ikke som korrekt illustreret ved 3. Første illustration viser en ny-honet cylindervæg.
Ny-honet cylindervæg
Motor korrekt kørt til efter honing.
Motor kørt til ubelastet og derfor med afrundede toppe.
Dieselmotoren bør aldrig arbejde ubelastet, da det giver et ringe tryk på stempelringenes inderside og derfor medfører afrundede toppe på cylindervæggens inderside.
Disse afrundende toppe betyder, at olie passerer og samtidig afsættes som sod i rillerne og som igen giver en lavere kompression og så fremdeles.
En marinedieselmotor skal sædvanligvis køres med 75% af motorens maksimale antal omdrejninger. Disse omdrejninger betyder normalt, at motoren med en fast propel belastes ca. 50%.
Oplad derfor ikke bådens batterier ved at køre i tomgang, men sæt den i gear så propellen kører rundt.
En 120 amp. generator trækker i praksis ikke mere end svarende til 3 HK ved fuld last.
Tomgang i mere end 2 minutter bør altid undgås og ikke mindst ved opstart og tillægning i havnen.
Brug ikke under en eventuelt tilkørsel en højere ratet kvalitetsolie, såsom en superolie, men netop den kvalitet som fabrikken foreskriver og brug aldrig de nye former for fuldsyntetisk smøreolier, da de ikke mig bekendt pt. er forskrevet af nogen marinemotorfabrikanter. Nogle motorfabrikanter anbefaler lige frem en specielt tilkøringsolie (en lidt “grovere” olie) under de første 40 timers driftsperiode.
Ved større motorreparationen anbefales det naturligvis at kontrollerer cylinderens indervæg for glatte overflader og om tilfældet, at foretage en re-honing.