Dieselmotoren bør aldrig arbejde ubelastet, da det giver et ringe tryk på stempelringenes inderside og derfor medfører afrundede toppe på cylindervæggens inderside.
Disse afrundende toppe betyder, at olie passerer og samtidig afsættes som sod i rillerne og som igen giver en lavere kompression og så fremdeles.
En marinedieselmotor skal sædvanligvis køres med 75% af motorens maksimale antal omdrejninger. Disse omdrejninger betyder normalt, at motoren med en fast propel belastes ca. 50%.
Oplad derfor ikke bådens batterier ved at køre i tomgang, men sæt den i gear så propellen kører rundt.
En 120 amp. generator trækker i praksis ikke mere end svarende til 3 HK ved fuld last.
Tomgang i mere end 2 minutter bør altid undgås og ikke mindst ved opstart og tillægning i havnen.
Brug ikke under en eventuelt tilkørsel en højere ratet kvalitetsolie, såsom en superolie, men netop den kvalitet som fabrikken foreskriver og brug aldrig de nye former for fuldsyntetisk smøreolier, da de ikke mig bekendt pt. er forskrevet af nogen marinemotorfabrikanter. Nogle motorfabrikanter anbefaler lige frem en specielt tilkøringsolie (en lidt “grovere” olie) under de første 40 timers driftsperiode.
Ved større motorreparationen anbefales det naturligvis at kontrollerer cylinderens indervæg for glatte overflader og om tilfældet, at foretage en re-honing.