
Fordele ved gummipakdåse
Gummipakdåser er designet til at være (næsten) helt tætte, hvilket betyder, at man undgår vandindtrængen fra stævnrøret.
Pakdåsen holder båden tør og reducerer behovet for lænsepumpe.Lav vedligeholdelse:
Modsat traditionelle pakkebokse med stævnrørsfedt og fedtsnore, kræver disse kun periodisk smøring (typisk en gang årligt eller hver 200 timer) eventuelt i forbindelse med en udluftningen efter forårssøsætning.Mindre slid på akslen:
De bløde læber i gummipakdåsen slider mindre på propellerakslen end traditionelle løsninger med fedtsnore eller hårde tætninger.Nem montering og udskiftning:
De fleste typer kan monteres uden specialværktøj, og selve enheden er kompakt og enkel at arbejde med.Støjsvag drift:
Der er færre mekaniske dele, og kontakten mellem pakdåse og aksel er jævn og lydløs, hvilket kan reducere støj og vibrationer.
Monteringsvejledning for gummipakdåse
(Rubber Stuffy Box)
Hvis afstanden er længere end 1,5 meter, er det nødvendigt med et ekstra støtteleje. Afstanden mellem gummipakdåsen og aksellejet må ikke overstige 1,5 meter.
Montering og vedligeholdelse
Sørg for, at det område af akslen, der roterer inde i pakdåsen, er fri for grater og ridser.
Hvis der er grater eller ujævnheder på akslen, kan pakdåsens læber blive beskadiget under monteringen. Ved montering af ny pakdåse husk at bruge den medfølgende plastikhylster.
Rens grundigt specielt den del af pakdåsen, hvor pakdåsen skal monteres på stævnrøret (overfladen skal være helt fri for fedt).
Pres pakdåsen ind over propellerakslen, fastgør den til stævnrøret, og spænd spændebåndet fast.
Tilslut propellerakslen til motoren, og kontroller, at akslen er korrekt centreret i stævnrøret.
Fjern beskyttelseshylsteret fra propellerakslen efter monteringen og inden søsætning.
Smør pakdåsen inden søsætning og derefter mindst én gang årligt eller for hver 200 driftstimer – alt efter hvad der kommer først.
Efter søsætning:
Sørg for at udlufte pakdåsen ved at trykke gummiet sammen, indtil der drypper vand ud.
Levetiden for en gummipakdåse afhænger af flere faktorer, bl.a.:
Korrekt montering: En forkert centreret aksel eller skarpe kanter ved installation kan beskadige tætningen tidligt.
Driftstid: Pakdåserne har typisk en angivet levetid på omkring 5-10 år eller 1000–2000 driftstimer, afhængigt af producent og akslens overfladebeskaffenhed.
Miljø: Saltvand, høje temperaturer og dårlig ventilation kan forkorte levetiden.
Vedligeholdelse: Regelmæssig smøring og udluftning ved søsætning forlænger levetiden betydeligt.
Hvorfor er nogle få dryp under drift ikke tilstrækkelig indikator for en snarlig udskiftning:
Et enkelt dryp under drift kan være normalt
Mange gummipakdåser er designet til at tillade en minimal vandtilførsel til smøring og afkøling.
Et par dråber pr. minut kan være acceptabelt afhængigt af typen.Tætningen kan tørre ud
Hvis pakdåsen ikke smøres jævnligt, kan læberne blive hårde eller revne. Dette kan give dryp og en gang smøring kan måske redde situationen og udsætte en endelig udskiftning.Fejl kan opstå uden lækage
En stivnet eller hård gummilæbe kan miste sin funktion og føre til akselslitage uden nødvendigvis at give lækage med det samme, men først kommer når pakdåsen udsættes for et lettere tryk, som det sker under udluftningen.
Sammenlignet med en ny pakdåse kan denne holde dryp tilbage, selv under et større tryk på pakdåsens sider.Monteringsfejl kan give lækage
Hvis akslen ikke er korrekt centreret, kan det give ujævnt slid og lækage, selv på en ny pakdåse.
Generelle indikatorer på udskiftning.
Overvej at udskifte pakdåsen hvis:
Den er over 5-10 år gammel.
Der er konstant eller tiltagende dryp, selv efter korrekt smøring og udluftning.
Der er synlige revner, stivhed eller deformation af gummiet.
Pakdåsen har været tørkørt – fx under opstart uden vand, hvilket kan skade tættefladerne.
Akslen har slibeskader eller mærker, som viser tegn på forkert installation.
Mine egne erfaringer.
Jeg har netop selv i år udskiftet min 12 år gamle pakdåse, men ikke fordi jeg under sidste års sejlsæson havde oplevet at den var blevet utæt.
Den blev efter søsætning testet ved at trykke på siden, lige som når man udlufter den for efterfølgende smøring med fedt.
Ved denne test syntes jeg der i år kom overraskende mere vand ind i båden, end ved de tidligere år, når båden efter vinteren blev søsat.
Dette indikerer klart et større slid og som blev bekræftet, da jeg efter at have udskiftet til den nye pakdåse foretog testen igen og konstaterede, at der intet vand kom genmem dåsen og jeg måtte endog forsigtig bruge en papegøje tang til at lufte pakdåsen ud.
Pakdåsen sidder på en ø 40 mm propelleraksel.
Denne metode/test ved at trykke på pakdåsen er altså en praktisk indikation af slid, selvom pakdåsen ikke lækkede tidligere under drift, altså inden vinteroplægningen.
Den øgede vandindstrømning ved tryk på gummiet, er måske en relevant og ofte overset metode til en vurdering af tæthedens tilstand.
Det tyder på:
Tætningslæberne ikke længere slutter tæt om akslen.
Gummiet muligvis har mistet elasticitet efter 12 års tjeneste.
Der kunne være begyndende mikroslitage, som endnu ikke giver lækage under normale trykforhold, men som afsløres under kompressionstesten.
Når jeg senere med den nye pakdåse ikke fik noget vand ind ved samme test (og endda måtte hjælpe med en papegøjetang for at få udluftet), bekræfter det så bare, at den gamle tætning ikke længere arbejdede optimalt og det var tid til udskiftning.
Dette var dog en langt større opgave, da bådværftet i Finland, som standard installerer deres motorer med en fleksibel gummikobling og da denne her i min båd ikke har været adskilt siden 1979 var det i sig selv en stor opgave og som jeg har beskrevet andet sted her i Sejlerhåndbogen.
Tjekliste: Hvornår skal så en gummipakdåse udskiftes ?
1. Vandindtrængning ved kompressionstest
-
Når du trykker på siden af pakdåsen (som ved udluftning):
-
Normal og god tilstand: Vand kommer langsomt ind men kun med nogle få dråber.
-
Slid: Vand strømmer hurtigt ind ved let berøring og langt mere end de tidligere år
– netop dette tyder på slidte læber eller anden tab af tæthed.
-
2. Ændret adfærd efter udskiftning af pakdåsen.
-
Hvis jeg før kunne få vand ind med et let håndtryk, men nu skal bruge værktøj (fx papegøjetang) bekræfter det følgende:
-
At gummiet i den nye pakdåse er spændstigt, hvor den gamle måske var blevet blødt/slap – et godt sammenligningsgrundlag.
-
Det modsatte (når gammel pakdåse lukker vand for nemt ind) viser, at den ikke længere holder korrekt tæt som den skal.
-
3. Fysisk inspektion ved optagning
-
Tegn på udskiftning:
-
Revner, stivhed, misfarvning eller hårdhed i gummiet.
-
Synlig deformering af tætningslæber.
-
4. Smøremønster
-
Hvis fedtet hurtigt forsvinder eller bliver “vasket væk”, kan det være et tegn på, at pakdåsen ikke længere holder tæt indadtil.
-
Omvendt, hvis fedt presses ud af samlingen, kan det tyde på intern overtryk pga. dårlig udluftning – måske fordi gummiet er blevet for hårdt.
5. Driftsbetingelser
-
Overvej hyppigheden af motorbrug og belastning. Selv med få timer årligt, kan alder og miljø (salt og frost) påvirke gummiets levetid.
-
Ved kraftig aksel og højt moment (som ved ø 40 mm), stilles der større krav til gummiens formstabilitet.