Der kan være mange grunde til at båden skal på land, men den almindeligste er dog normalt, når båden skal på land og stå vinteren over.
- Endnu medens båden hænger i stropperne er det langt det nemmeste straks at fjerne eventuelle rurer inden de tørre ud og sætter sig fast.
Højtryk her efter (med det nødvendige tryk eller afstand) bunden for slim og andre begyndende mikroorganismer.
Vær opmærksom på ikke at fjerne alt bundmaling, således at den underliggende primer bliver synlig, da dette så vil medføre et nyt lag primer inden den kommende bundmaling. - Når båden er anbragt i stativet, skal båden være let hældende agterud og stativets fire understøtningspunkter må ikke stå tot mod bådens skrog, da båden primært skal aflede bådens samlede vægt via kølens klodslag.
Når båden er korrekt sat af i bådstativet har jeg valgt at dække den af med en pressening for vinterens hård vejrlig på denne måde.
Bådens master er lagt i masteskur og derfor er det naturligt, at montere to pressenningsstøtter på bådens mastebeslag på dækket.
Derudover skal den langsgående overligger understøttes i ankerbrønden og i bådens agterende.
Overliggeren fixeres med bagage-stropper ned til bådens eksisterende røstjern.
Når overliggeren er fastgjort og (valgfrit) er blevet påsat nogle passende rørskåle fra Jem og Fix i hele bådens længde kan pressenningen pålægges.
Jeg har valgt at trække en kraftig elastiksnor gennem pressenningens øjer på begge sider og stramme elastikkerne op i stævn og agter-ende.
Slutteligt fastgøres elastiksnoren, som vist her med de gule bagagestropper ned til stativet og båden er nu klar til vinterens kommende vejr – og vindforhold.