Installation af DC-DC ladere

DC-DC batteriladere er et stykke avanceret udstyr, hvor man typiske ønsker at oplade to forskellige typer batterier samtidig. 
For at oplade disse typer batterier, dels fra en AC-DC landstrømslader og dels fra en generator, skal der tages hensyn til belastningen af generatoren og med hvilken ladespænding og styrke batterierne skal oplades.

Ud over den her omtalte DC-DC lader fra Sterling findes der også tilsvarende ladeudstyr, som direkte tager sig af den strøm der alene kommer fra generatoren og som skal leveres til et batteri, men som ikke omtales i dette afsnit.

Forhold som skal undersøges før installation af en DC-DC batterilader.

Normalt er en DC-DC batterilader designet til at overføre strøm fra motorens generator til bådens sekundære batterigruppe via startbatteriet.
DC-DC laderen skal således sikre korrekt opladning af et sekundært batteri (oftest et Lithiumbatteri) uden at overbelaste det primære batteri (f.eks. startbatteriet), det sekundære batteri eller generatoren.
Generelt anbefales at DC-DC ladereren skal være tilsluttet mindst to batterier: Et indgangsbatteri (strømkilden) og et udgangsbatteri (modtageren).
Kontroller laderens specifikationer en mulig opsætning af batterityper og spændinger for laderens kompatibilitet.

Kan DC-DC laderen tilsluttes direkte til generatoren ?

Det er muligt at tilslutte en DC-DC lader direkte til en generator, hvis generatoren leverer en stabil spænding inden for DC-DC laderens specifikationer.
Dog anbefales det fortsat, at tilslutte laderen via startbatteriet, som derved fungerer som buffer og derfor beskytter mod større spændingsudsving og de mindre rippelspændinger.
Dette reducerer risikoen for overbelastning og stabiliserer strømforsyningen til laderen.

Brug af startbatteri som buffer
En opsætning,, hvor generatoren først oplader startbatteriet og som derefter leverer strøm til DC-DC laderen, har følgende fordele:

  • Stabil indgangsspænding til laderen.

  • Bedre beskyttelse mod spændingsspidser og overbelastning.

  • Optimeret opladning af forbrugsbatteriet, især hvis batterityperne varierer (f.eks. AGM, gel eller lithium) fra det mere traditionelle og stadig billigere blysyre batteri, hvad enten det er af typen bly/atimon eller bedre bly/calsium eller endnu bedre bly/calsium/calsium. 

    Selvom generatorer ofte har en intern regulator, kan såvel batterier som generator stadig overophedes på grund af:

  • Overbelastning: Når generatoren trækker mere strøm end dens anførte maks. kapacitet.

  • Dårlig ventilation eller fejl i regulator, dioder eller viklinger.

  • Kontinuerlig høj belastning tæt på generatorens maks. kapacitet.
    For at undgå overophedning anbefales det, at generatoren ikke konstant leverer over 80 % af sin maksimale kapacitet.

Direkte tilslutning til generator
Hvis det er nødvendigt at tilslutte direkte til generator, kan en tilpasset størrelse DC-DC lader tilsluttes direkte til generatoren, dog forudsat følgende:

  • Generatorens kapacitet klart overstiger DC-DC laderens maksimale strømudtræk.

  • Laderen er designet til at håndtere spændingssvingninger.
    For ekstra beskyttelse kan der tilføjes en buffer eventuelt i form af et mindre batteri eller en kondensator.

Rippelspænding og kondensatorer
Generatorer kan producere rippelspænding (små spændingsudsving), som kan påvirke laderens effektivitet.
For at reducere rippelspænding:

  • Installér en kondensator parallelt med generatorens udgang.
    En kapacitet på f.eks. 10.000 µF anbefales.

  • Brug et bufferbatteri eller spændingsregulator for alternativ stabilisering.

Begrænsning af generatorens ydelse
For at sikre, at generatoren kun arbejder op til 80 % af sin kapacitet:

  1. Dimensionér generatoren korrekt i forhold til systemets behov, herunder den samlede batterikapacitet.

  2. Brug særlig belastningsstyring eller en type DC-DC lader med indbygget strømbegrænsning eller begge dele (specielt vigtigt ved tilslutning til Lithiumbatterier).

  3. Fordel belastningen fornuftigt mellem alle effekt-forbrugere og bådens batteribanker.

  4. Sørg for tilstrækkelig ventilation og overvåg systemet med belastningsmålere og temperaturfølere, evt. monteret til motorens generator.
    Eksempelvis Sterlings Universal Advanced Digital Regulator Pro Reg BW (waterproof) AR12W som på kontrolleret vis øger generatorens kapacitet mest muligt.

Gennemgang af ovennævnte forhold sikrer en stabil og sikker drift af både generator og tilsluttede enheder og forlænger levetiden for systemets komponenter.
Generelt anbefales det altid som udgangspunkt, at DC-DC laderen både bedst og sikkert tilsluttes bådens startbatteri og her fra trækker strømmen videre til forbrugsbatteriet.