Adskillelse af en ældre fleksibel gummikobling i forbindelse med en nødvendig udskiftning af pakdåsen, specielt gældende i en Nauticat 38 Classic og andre både fra samme bådværft.
Når en fleksibel kobling har virket i mere end 40 år og udskiftningen af stævnrørets pakdåse ikke kan udsættes længere, er der mindst to problemer der skal løses.
Hvilken type kobling er monteret og hvordan skal den adskilles.
Efter mange års virke er det altid tvivlsomt om den sådan umiddelbart kan adskilles.


Sådan skiller du din propelakselkobling ad, baseret på denne metode:
Penetrerende olie:
Spray rigeligt med en god penetrant (WD-40) på alle bolte og møtrikker på koblingen.
Lad det virke i flere timer (helst natten over), så alt gammelt salt, rust og oxidation blødgøres.
Fjern de fire møtrikker på koblingens forside nærmest gearkassen:
På din kobling kan du tydelig se de fire møtrikker.
Når du skruer disse fire møtrikker af, kan du fjerne forsiden af dæmperen.
Den grønne del (se foto) er et bånd som fastholder de 6 indbyggede gummiklodser, hvilket er den elastiske del mellem gearkasse og aksel.


Fjern seks umbracobolte på bagsiden:
Du vil på bagsiden af koblingen finde de seks unbrakobolte.
Disse seks bolte holder koblingsnavet fast på akslens flange og nu vil du kunne se såvel gummiklodser som den store møtrik på akslen.
Fjern stor akselmøtrik:
Når de seks bolte er væk, kan du komme til den store møtrik, der holder selve koblingsnavet fast på propelakslen.
OBS: Der sidder en låseskrue (en lille umbraco-skrue) på denne møtrik.
Du skal først løsne eller fjerne den helt, ellers kan du ikke dreje møtrikken.
Træk koblingsnavet af akslen:
Når den store møtrik er fjernet, skal koblingsnavet trækkes af akslen.
Typisk kræves en kort aftrækker og gerne en hydraulisk, fordi navet kan sidde utroligt fast efter 40+ år.
Pas godt på den medfølgende not på akslen.Brug varme:
Opvarm navet moderat (ikke for voldsomt, måske 150-200°C) med en gasbrænder for at udvide metallet, hvilket hjælper til at få det løsnet.
Når aftrækkeren er i spænd kan det ofte være en god ide at slå forsigtigt med med en lille hammer og med mange små slag, der kan give lidt vibrationer som løsner konussens opspænding.


Tips:
Sørg for at markere akslen og koblingen med en tusch før adskillelse, så du kan få samme opstilling af nav og gummiklodserne igen.
Hav masser af tid og værktøj klar – nogle gange kan sådan en gammel samling tage flere timer at få skilt ad pga. korrosion og ikke mindst, så er denne kobling placeret på det værst tilgængelige sted i båden, – overhovedet.
Den store opgave her ligger i at kunne komme til og at have den rigtige aftrækker.
På billedet er her vist en her til denne opgave designet specialaftrækker, men en hydraulisk aftrækker kan også klare opgaven.
Dette afhænger af hvor meget du kan trække akslen agter over og derved kan give mest mulig plads til aftrækkeren.Blot til information tog det godt 2 timer at skille den ad, plus 1 time hængende i kranen for her at udskifte den slidte stævnrørspakdåse med en ny pakdåse og som forventeligt så holder endnu 10 år.
Ovenstående arbejde var desværre nødvendigt for at kunne udskifte en slidt stævnrørspakdåse.
Vil du vide mere om hvornår en sådan pakdåse er tjenlig til udskifting kan du læse mere her i Sejlerhåndbogen.
https://sejlerhaandbogen.dk/udskiftning-af-staevnroerspakdaase/